Lobster 33

Notes on contamination

Searchlight
At the beginning of the essay on the Blairites above, I discuss
the concept of political contamination, the denigration of
people on the left by association - real or fictitious - with ideas
or people on the right. The most enthusiastic users of the
contamination device in Britain today are found in Searchlight
magazine.

A colleague of Larry O’Hara’s found on the Internet a piece
posted by Searchlight’s Buropean Editor, Graeme Atkinson,
titled ‘Burkhard Schroder..or The Strange Case of the Nazi
Errand Boy’s Pimp’. Those familiar with the Searchlight cam-
paign against O’Hara will recognise the second half of the title
as a variation on one of Searchlight’s descriptions of him. This
piece is similar to that in Searchlight in January this year
which contained more character assassination of Larry and
another reproduction of his photograph. (Their earlier publi-
cation of his photograph and details of his place of work having
failed to get him assaulted, they had another go.)

At the heart of Searchlight’s campaign against Larry is a
classic example of the contamination weapon. Larry has inter-
viewed ex-National Front (NF) leader Patrick Harrington who
has provided material and insights into the internal politics of
the NF leadership. Thus Larry becomes Harrington’s ‘errand
boy’. The use of ‘pimp’ in the title of the Internet piece refers
to the fact that Burkhard Schroder - about whom I know noth-
ing - has apparently been repeating O’Hara's allegations about
Searchlight and MI5. ! Atkinson’s Internet piece is another
assault on Larry - with additional apparently fictitious (and
libellous) material on Alexander Baron and Mark Taha, both of
whom, at time of writing, are pursuing legal action against
Searchlight. Atkinson also has a dump on Lobster. Namely:

‘So nasty were O’Hara’s inaccurate contributions to
Lobster that Stephen Dorril, the founder and co-editor of
the magazine left and set up his own version of
Lobster.’

This is a complete invention and illustrates as well as anything
could Searchlight’s lack of interest in the truth. Searchlight
published an ‘open letter’ from Dorril on his ouster in February
1993 in which O’Hara is not mentioned and the only reason
given for my dumping him is my suffering from the male
menopause!

O’Hara has responded to the ‘errand boy’ charge - and all the
others - in his latest pamphlet, Searchlight Fiction Pulped.
He notes the double standard involved in the ‘errand boy’
charge: Searchlight writers and allies are allowed to talk to the
far right but when he does so he is an “errand boy’.

1 In his Net piece Atkinson really lets his rhetoric off the the leash. The

language used to describe the unfortunate Mr Schroder includes these phrases:

‘sewer pipes of lies and slander........his previous descent into the slime....
wallowing again in the same sewer.... a bucket of vomit...”

The use of such language by anti-fascists is discussed in the brilliant analysis
of British anti-fascism by Don Keoghty (sic), ‘Fearful Symmetry® in Here and
Now issue 14. Thanks to Tony Hollick for reminding me of it.

Here and Now is at PO Box 109, Leeds, LS3 3AA.

‘One of Searchlight’s regular themes is to associate me
in the public mind with former NF Directorate
member and current Third Way activist Patrick
Harrington, whom I have interviewed (along with
others) for my research..... Patrick Harrington's stated
position is that he never refuses interviews to any
journalists or student enquiring about political
matters. Something that is, I would imagine, easily
verifiable. [Time Our journalist] Dennis Campbell
and Andrew Bell (both mentioned in the January
Searchlight) are well aware of this attitude already,
having met and interviewed Harrington on a number of
occasions. The famous photograph showing Nick
Griffin and Derek Holland [of the NF] in Tripoli on
the January 1989 cover of Searchlight was actually
given by Harrington to Andrew Bell in one interview.
Bearing in mind tensions within the Official NF over
attitudes to Libya, Harrington had a political motive
for leaking this photograph - and by printing it
without attribution cannot Bell (a past editor of
Searchlight) be said to have acted as Harrington’s
‘errand boy’, using Searchlight’s logic?...." 2

Perhaps because he was addressing an overseas left audience,
Atkinson’s Internet piece presents the reasons for Searchlight’s
hostility to Larry more openly than the magazine has done in
Britain.
‘O’Hara’s analysis of the far-Right in Britain was
chaotic and he was clearly prepared to accept the views
of key nazi, fascist and loyalist activists and leaders in
preference to those of Searchlight....All of his articles
were inaccurate and no wonder! The ‘facts’ in them
had come direct from the mouths of the Nazis
themselves.”

As for Atkinson’s claim that O’Hara’s research is inaccurate, to
my knowledge Searchlight have made no attempts to illustrate
this to date. Indeed, one of the things O’Hara complains of is
the lack of attention paid to his research by Searchlight and the
rest of the British anti-fascists. It may be self-evident to
Atkinson that fascists are bound to be liars but it isn’t to me.
In any case, a good deal of O*Hara’s research on the far right is

2 Searchlight Fiction Pulped p. 12.

Sixteen AS pages, Searchlight Fiction Pulped is a detailed refutation of the
recent Searchlight smears about him. Perhaps because of its narrow focus,
this is relatively free of the conspiracy theorising and guesswork which have
littered his previous pamphlets. It is also better written and proof-read than
before. It is available for £1.50 (including postage in the UK) from Larry at
BM Box 4769, London WCIN 3XX.

In their January 1997 piece attacking O’Hara, Searchlight reproduced
Combat 18s recommended reading list, on which is O’Hara’s pamphlet
Searchlight for Beginners. Five lines above O’Hara on that list is an item,
costing £1.20, that has been tippexed out by Searchlighi. Anybody care 1o
bet against it being Searchlight itself that has been removed?

35  Summer 1997



Lobster 33

done by a detailed analysis of the published output - and
internal documents - of the various fascist groups. A relatively
small amount of it relies on first-hand testimony, and where it
does that testimony is often supported - or not - by docu-
mentation. The material published in Lobster by O’Hara on the
British far right is methodologically very sound - in sharp
contrast to Searchlight's mixture of unsourced allegations,
rumour and disinformation. 3 But I am labouring this: Atkin-
son’s charge of ‘inaccuracy’ is just predictable guff. His real
complaint against O'Hara is that by doing his own research and
actually going to the far right for their version of events, he is
independent of Searchlight and thus a threat to their control of
the anti-fascist agenda. 4 Searchlight may argue that in the
struggle with fascism the ends justify the means and fascists are
fair game. But Larry O’Hara is not a fascist, despite Search-
light’s attempts to portray him as somehow sympathetic to
them.

Witches are sometimes real but. . .

To some extent the kind of witch-hunting in which Search-
light (and others) engage is rational because, on both left and
right there have been, and still are, groups who have hidden
agendas; who do wish to penetrate and manipulate. In the pol-
itical sense, witches are sometimes real. But the legitimate
checking of the credentials and political affiliations of political
opponents can become a kind of ideological tick, a reflex with
which individuals are automatically contaminated by identif-
ication with the political opposition. A recent example is the
description ‘right-wing allied’ of the retrovirologist Peter Dues-
berg, an HIV/AIDS researcher with radically different views on
the subject from the mainstream, in Coverr Action Quarterly,
January 1997, p. 52. What does ‘right-wing allied’ mean?
People on the right have supported his views? [ suspect this is
what is meant, for the usual contaminating expression is right-
wing linked, and ‘right-wing allied’ sounds weaker. In any case,
what possible relevance would Duesberg’s links to, or alliances
with the right - presuming they exist - have to the status of his
views on AIDS? Are we supposed to believe that right-wing
political opinions mean bad science? The intention of describ-
ing him as ‘right-wing allied’ is to contaminate him, to dim-
inish his standing, and persuade the presumed left-wing reader-
ship of Covert Action to ignore him and his work. 5 Con-
tamination by the right is so powerful that had Duesberg, say,
been published in The Spotlight, that would be enough for
many on the US Left to refuse to read him - or simply discount
his views.

This has happened to the Chicago conspiracy researcher Sher-
man Skolnick. I have read little of Skolnick’s work, and what |
have read did not impress. But Skolnick writes for The
Spotlight. Cue contamination of Skolnick. Here’s part of an
interview Skolnick did with Kenn Thomas for Steamshovel.

I deeply resent Chip Berlet, Z Magazine, various books,
that run stories that 1 am a Nazi. The problem is that
the liberal press will not runs stories about what I do....

3 And, it has to be said, in sharp contrast 1o the polemical and speculative
pamplets he has published.

4 Why the control of this agenda is important enough for Searchlight to go to
the lengths they do, is a mystery to me.

5 1 have no idea if his work is of value or not.

I'm an orthodox Jew. My mother and her whole family
died in the Warsaw ghetto....To say I'm a Nazi and
promote the Nazi cause is the most horrendous thing
you could say about me....I have been blotted out since
1971. So 1 started with my five minute recorded
message. And then in the 1970s I got to know Tom
Valentine and he wrote about me in his magazine The
National Tatler, and then he became associate editor of
The Spotlight and through him they would run my stuff
verbatim. He'd get me on his radio program and they
ran an accurate transcript of what [ said. There’s no free
press in America...... So the press is the bus company.
What my left wing critics are saying is that before you
get on the bus, I must investigate the politics of the
bus company. Otherwise, walk. Pass out leaflets! Holl-
er on the street! With no free press in America, if they
print my stories verbatim the fact that they got naked
women on the other side, like the LA Star which used
to run my stuff verbatim.... So Chip Berlet and others
say Skolnick is Nazi, he’s in with a paper that
repudiates the Holocaust.....Even A. J. Weberman calls
me up and says, ‘Skolnick, why aren’t you at the
Holocaust Musuem. Why are you with The Sporlight,
which repudiates the Holocaust?” So I says, ‘Listen,
they’re the bus company... I can’t help it. Find me a
better place. I'd like to be printed on the front page of
New York Times and a cover story of all my friends on
Time magazine.’

Well, maybe. Now it’s getting more complicated. Skolnick’s
example doesn’t really work because he doesn’t need to
investigate the politics of this bus company; he knows what
kind of bus he’s getting on. I would not publish in The
Spotlight, but on the other hand The Spotlight have been one
of the few magazines to publish information on the trans-
national power elite organisations such as Bilderberg and the
Trilateral Commission in the last decade. Should I nor read the
information put out by The Spotlight because the magazine's
politics are repellent? Surely not. But what would you bet
that the fact I refer to a Spotlight publication about the Bilder-
bergers later in this piece, is used against me in the future -
perhaps by Searchlight as evidence of Lobster moving to the far
right, the line they have been putting out among the British
Left in the last year, to try and contaminate me. 6

Alexander Baron, Mark Taha,

Morris Riley and Searchlight
Baron, Taha and Riley are currently pursuing libel actions
against Searchlight. Baron has already successfully sued
Searchlight’s printer and a number of bookshops stocking the
magazine. 7 In January 1996 Searchlight publisher Gerry Gable
sent a long report on Baron to the Benefits Agency. 3 Subse-

6 Information from a member of the Socialist Workers® Party.

T Lest I be misunderstood here, like many others I urged Baron not to sue
bookshops, printers and distributors. He ignored us.

8 The report included the usual collection of inaccurate and libellous
allegations against Baron and others, For example, it said of the Libertarian
Alliance that ‘it is led by people who have connections with fascists and
antisemnites’. Classic contamination tactics.

36  Summer 1997




Lobster 33

quently Baron, Taha and Riley were all raided by officers from
the Metropolitan Police, in Riley’s case ostensibly searching
for anti-semitic literature. Although they found none, Riley
was arrested and charged with half a dozen spurious other off-
ences, which were later dropped. (The officers concerned failed
to turn up for the hearing.) Baron was interviewed - in the
presence of his solicitor - by an official of the Benefits Agency.
Foolishly, Baron then wrote this official a letter making
various legal points and threats and was eventually charged
with intimidation. He was refused bail and consigned to Brix-
ton prison on 2 November 1996. The case was heard at the end
of April, with Baron defending himself. Both Morris Riley and
Gerry Gable were called as witnesses and Baron was acquitted.

The point here is not defend Mr Baron, for whom I have little
time and with whom I have nothing in common, bar an interest
in Searchlight’s activities, but to note that from this case we
have learned (a) that Mr Gable feels it legitimate to inform to
the state on his opponents and (b) that, as Morris Riley has
pointed out, the state now has access to the financial records of
building societies.

For decades it has been assumed by the British public that the
Benefits Agency (formerly the DHSS) did not have access to
one’s bank or building society details - or, indeed, to any other
government agency. In mid-1996 the government made it pretty
clear that they wanted the Benefits Agency to be able to obtain
details from the Inland Revenue, banks and building societies.
An article in the Daily Mail 7 August 1996, ‘Benefits police
may spy on your savings’, reported that while there was no
legal prohibition on the Benefits Agency accessing building
society and banks’ records, it was not done ‘by bureaucratic
custom’. In fact such access was already being granted to the
Benefits Agency. For six months before this Mail article, the
above mentioned official of the Benefits Agency had written to
Alexander Baron demanding details of his accounts with five
listed building societies. Although he had not revealed the ex-
istence of the accounts to the Benefits Agency because they
were business accounts, the Benefits Agency knew of them. ¢

- Fusion paranoia?

There is a concept abroad, fusion paranoia, just being launched
among the ideologists of liberal democracy. A discussion of
the term in the Times Lirerary Supplement on 20 December
1996 referred back to an earlier US discussion. Fusion para-
noia refers to perceived similarities between the beliefs on the
American Right and the American Left. The appeal of the
concept is obvious. The right and left agree - and they’re all
paranoid! It is a double contamination. The concept simul-
taneously contaminates both right and left with each other and
the addition of paranoia ensures that no-one - no-one, that is,
among liberal democracy’s right-thinking circles - need take the
content of said fusion seriously.

This supposed fusion has nor taken place. Interest in groups
like Bilderbergers and the Trilateral Commission is a large part
of this alleged fusion and, as Mike Peters pointed out in
Lobster 32, as soon as the US Right became interested in the
power elite the US Left dropped it. The other component of the
alleged fusion paranoia is just the belief that the US state is out

9 1am grateful to Morris Riley for the information in this paragraph.

of control and plotting against its citizens. Sections of the
American Right have discovered, through personal experience,
that the US state is totalitarian, ruthless etc. - what the so-
called New Left learned in the 1960’s and 70°s. Amerika with a
‘k’ used to used by the US Left; now it is used by the far
Right. 10 The massacre of the Branch Davidians at Waco was
the pivotal moment for the Right: eighty killed by the Feds -
and for what? All the nonsense on the fringe of the US Right
about the New World Order; Soviet soldiers in the US in dis-
guise as the UN; the UN plot to take over America; the
documents distributed apparently showing the US government
planning concentration camps; the coming American Reich
under Clinton - the whole ridiculous kit was somehow supp-
orted by the Waco slaughter.

But where is the fusion here? As far as I can tell, the US
Left has taken almost no interest in the Waco massacre. It’s
contamination again. For the US Left, even in death Koresh
and his little band were crazy Christians, gun freaks, fund-
amentalists, primitives - and, the spin planted by the Feds,
child abusers.

Bilderberg

1. Self-contamination
Make of this what you will, but the only people to contact me
about Mike Peters’ substantial piece about the Bilderbergers in
Lobster 32 have been on the British Right. In the US the only
magazine I know of which is still seriously pursuing the
Bilderbergers is the far-right The Spotlight; in this country it is
Freedom Today, the journal of the Freedom Association.
Volume 22 issue 2, for example, contains a long piece about
the Bilderbergers, by Sir Louis Le Bailly, former Naval Attaché
to Washington, and former Director-General of the Defence
Intelligence Staff. It isn’t a very good piece: it contains banal
errors, Le Bailly doesn’t bother with documentation, and it is
xenophobic - Germanophobic - to a fault. This is in his
conclusion:

‘There can never be a true definitive answer to the

influence of the Bilderberger Group in the ongoing

defeat of British parliamentary democracy by Germany,

by jealous continentals, by naive Americans and by

communists, until there is a defector from its steering

committee prepared to tell the world what this utterly

secret and seemingly conspiratorial group is up to.’

2. Edward Heath at Bilderberg
Of more interest, the same issue of Freedom Today contains
some striking evidence of attempts by Sir Edward Heath to
conceal his participation in Bilderberg meetings. Asked about
his attendance at Bilderberg meetings, Heath originally claimed
to have attended just one ‘about 20 years ago’. The Freedom
Association’s correspondent with Heath gleefully quoted
information from the Congressional Record in 1971 showing
that Heath had attended Bilderberg in ‘63, ‘66 and ‘67. Heath
finally copped the lot.

The Freedom Association’s interest in Bilderberg - and the

10 There are analogies here with the British NF in the eighties when they
began to feel the force of the state and their ideologists began writing about
the threat to democracy, civil liberties etc. See Larry O'Hara’s discussion of
this episode in Lobster 25 p. 18.

37  Summer 1997



Lobster 33

Trilateral Commission - is a by-product of their opposition to
the European Union. Faced with the apparently unstoppable
drift to federalism, the Freedom Association detect the whiff of
conspiracy and are looking for the hidden hand.

3. Bilderberg documents

Peter Watson sent me a photocopy of a large document pub-
lished by the Liberty Lobby and The Spotlight, Inside the
Bilderberg Group. The document consists of 50 pages of Bild-
erberg documents - letters, memoranda, invitations, reports and
lists of participants - scattered over 30 years of the group’s
existence. This is the biggest single source on the group I
know of since the Holly Sklar book in the early 1980s. 1!
There is no price on the document but The Sporlight is at 300
Independence Avenue, SE, Washington DC 20003, telephone
1-800-522-6292.

4. Workers of the world....

John Monks, General Secretary of the Trades Union Congress
(TUC), attended the June 1996 Bilderberg meeting. The list of
those attending was printed in the Toronto Star - itself rather a
remarkable event, given the Bilderberg organisation’s desire for
secrecy - and reprinted on various Net sites. I passed the rather
striking news of Monks' presence at this elite gathering first to
Tribune, which didn’t use it, and then to the Guardian, which
didn’t use it.

David Icke and Nexus
The contamination device was used by Open Eye's Murray and
Kalman in their pieces about Nexus and David Icke. Their
campaign against Icke’s dotty conspiracy theories provoked the
Icke Org. into publishing a leaflet in April 1996 protesting
Icke’s innocence of the charge of being an anti-semite. 12 For
what it’s worth, I doubt that Icke is an anti-semite in the sense
that he hates the Jews or believes in the Jewish conspiracy:
he’s just a bit out of his depth in the great maw of US
conspiracy theories currently circulating, and ought to stop
touring for three or four years and do some reading. 13
In a footnote to their piece in Lobster 30 Kalman and Murray

wrote :

‘Nexus and to a lesser extent New Dawn cleverly mix

articles from the far right with others from non-right

sources. Nexus has been successful in atttracting both

a readership and contributors who are unaware of this

o (pe 27)

According to the leaflet ‘The HIDDEN truth about NEXUS
magazine’, distributed in London by Open Eye, the charges
against Nexus are:
‘Nexus printed a four part history of banking where
Hitler and Mussolini were named as the last men who
could have stopped the ‘usurious’ Jewish bankers.
(Notes beneath recommended racist far Right books like
White America and Teuronic Unity - Klu Klux Klan

11 For a supply of which see the AK section in Sources, below.

12 See Lobster 30 for Murray and Kalman.

13 This was written before reading the Observer report on Icke sitting next to
ex-US President Carter and being infected by Carter’s aura! Mr Icke may
have drifted off too far to be retrieved.

favourite.)’

‘it has included articles by prominent militia leaders...’

‘it included an excerpt from Spotlight - a far Right US
paper which promotes Holocaust Revisionism...."

‘it includes adverts from far Right groups...’

‘Nexus’ UK distributor assisted David Icke in writing a
chapter for his current book which attacks the facts of the
Holocaust....”

‘Nexus called Icke’s book “A must-read book.™

‘Nexus editor Duncan Roads is friends with Robert Pash
(editor of New Dawn).’

That footnote in Lobster and the Open Eye leaflet provoked an
angry response and a bundle of documents from the editor of
Nexus, Duncan Roads, seeking to refute the charge of having a
far-right hidden agenda. Of the charges listed by Murray and
Kalman, Roads’s response deals tolerably with all but the first
and the last. 14 Whatever it once was - and I haven’t seen the
early issues - Nexus is now just a wacky, fascinating but
unreliable collection of alternative health cures, alternative
technology and conspiracy theories. As his decision to publish
a piece about the 1930s ‘hollow earth’ nonsense illustrated,
Roads does not see his role as editor encompassing the eval-
uation of the claims made by his contributors; and if he had a
far-right hidden agenda it is now well buried.

There is no doubt that New Dawn editor Robert Pash was a
racist activist but I don’t see much of a hidden agenda in the
four complete issues I have seen, 30, 31, 32 and 34. These are
something like Nexus crossed with, say, Prevailing Winds:
more politics, conspiracies and less alternative medicine. If
there is a ‘line’ or agenda here, it is most obviously the same
populist, conspiratorial, anti-elitist, vaguely New Age line that
pervades Nexus.

Evidence of a hidden agenda might be seen in issue 29 which
contained articles about the Japanese writer Mishima and a
piece by the Italian writer Julius Evola about ‘The Way of the
Samurai’. Evola is/was popular on the European right, espec-
ially in Italy. But this is getting tenuous. The main item on
Pash’s political agenda is Libya: issue 27 was devoted chiefly
to pieces about it, and issue 34 carried a full-page ad for
Qadhafi’s Green Book. But this is hardly a hidden agenda. Issue
27 had Qadhafi on the front cover, and Pash is well known in
Australia as the Libyans’ front man, 15 Given Pash’s history,
Open Eye are justified in being suspicious of his intentions but
evidence of his hidden far-right agenda in the recent issues is
slight.

14 If anybody wants to see Roads’ reply send me a stamped addressed
envelope and another 20p stamp to cover copying.

15 The frontspiece of New Dawn 30 carried ‘special thanks’ to Bob Banner.
In the mid-1980s Bob Banner used to edit and publish a magazine called
Critique in the USA, whose sub-title, like New Dawn's, was ‘A Journal of
Conspiracies and Metaphysics’. Banner was the pioneer in the conspiracy-
cum-New Age mysticism formula. See Lobster 13, p.15 for a discussion of
Banner and Critigue.

38  Summer 1997



